otto's war room banner

otto's war room banner

Saturday, January 29, 2011

Middle-east explodes

From the Kasama Project;

Thanks to Gary for sharing this essay with Kasama. It also appears on Dissident Voice.
by Gary Leupp
January 29th, 2011 — I’m watching live coverage of the Egyptian revolution on Al-Jazeera TV. Cairo is swarming with hundreds of thousands, defying the curfew, hurling stones at the police. The images recall the Palestinian youth waging their Intifadas. The National Democratic Party headquarters is in flames. Downtown Suez has been taken over by the people, two police stations torched. The security forces are out in strength and shooting into crowds. But the people have lost their fear.
Reporters and commentators on Al-Jazeera and other channels have no choice but to note that Egyptian President Hosni Mubarak is widely hated, and that those in the street are seeking freedom from a dictatorship. But they also keep saying “The situation is getting worse.”
Worse?
I think of Mao Zedong’s response to critics of peasant rebellion in China in 1927. He noted that “even progressive people” saw uprisings as “terrible.” “But it’s not terrible,” he declared. “It is anything but ‘terrible.’ It’s fine!”
Watching the live coverage, I see the people of Egypt, fed up with their oppression, and inspired by the revolution in Tunisia, doing something very, very fine. It is inspiring. It is profoundly hopeful.
Read the rest of this entry »

 

Excerpts from Morocco

Introduction
Live the communist movement in Morocco (suite) or what it Nstalh We Moroccans movement of Marxism-Leninism Morocco (Ahamlm) deep crisis for many years. And if everyone was explicitly recognize this fact, the interpretation and determine the income and excess secretion of the tasks associated with this and the means to translate those tasks still constitute one of the most important differences of principle and political within the movement. And will not exaggerate if we say that the most important duties of the leaders and theoreticians crossings intellectual from the working class but rather is to provide a theoretical answer on the nature of this crisis. This work, which in the hands of comrades is a contribution to deepening the discussion and making some of the limits of the initial and political differences on some issues raised in the ranks of militants of the communist movement in Morocco in the current stage of development. And as we insist and emphasize the current stage, but in order to clarify the fact that each of the fighters has serious thought on the subject and of repeating and parroting a distorted what was said here or there at this moment or that.

. مقدمة

تعيش الحركة الشيوعية بالمغرب (حشم) أو ما نصطلح عليه نحن المغاربة بالحركة الماركسية اللينينية المغربية (الحملم) أزمة عميقة منذ سنوات طويلة. و إذا كان الكل يقر صراحة بهذه الحقيقة فإن تفسيرها و تحديد مداخيل تجاوزها و إفراز المهام المرتبطة بذلك و الوسائل اللازمة لتجسيد تلك المهام لازال يشكل أحد أهم الخلافات المبدئية و السياسية داخل الحركة. و لن نبالغ إذا قلنا أن أهم واجبات القادة النظريين و المعبرين الفكريين عن الطبقة العاملة إنما هو تقديم الإجابة النظرية عن طبيعة هذه الأزمة. إن هذا العمل الذي بين يدي الرفاق هو مساهمة في تعميق هذا النقاش و رسم بعض من حدود الخلافات المبدئية و السياسية حول بعض القضايا المثارة في صفوف مناضلي الحركة الشيوعية بالمغرب في المرحلة الراهنة من تطورها. و نحن إذ نلح و نشدد على المرحلة الراهنة إنما لكي يتضح لكل المناضلين حقيقة من يمتلك أفكار جدية حول الموضوع و من يردد كالببغاء و بشكل مشوه ما قيل هنا أو هناك في هذه اللحظة أو تلك.

إننا نلح على ضرورة دراسة الواقع الحالي للحركة الشيوعية بالمغرب، إنما لكي نعطي للماركسية قيمتها كموجه للعمل الثوري و حتى نعري من يخفي عدم امتلاكه لأي فكرة جدية بصفحات من المشاحنات الحقيرة و حتى نكشف من يبرر عجزه و جهله و خموله بالادعاء الصبياني بأن الماركسيين اليوم معفيين من الإجابة على مسألة البرنامج، لأن الحركة قد أجابت على هذه المسألة في مرحلة السبعينات !!!

فما هي طبيعية الأزمة و طبيعة المرحلة التي تجتازها الحركة الشيوعية بالمغرب؟ بكل تأكيد تستدعس الإجابة على هذا السؤال تناول الشروط الموضوعية التي تتطور داخلها الحركة و كذا الشروط الذاتية التي تعيشها.

و دون الإدعاء بمقاربة الموضوع من كل جوانبه، يسعى هذا العمل إلى مقاربة الواقع الذاتي للحركة الشيوعية بالمغرب مع الاهتمام أكثر على تحديد الحلقة المركزية و الرئيسية للأزمة الراهنة. و كما سيلاحظ الرفاق أن الاهتمام بالبعد المنهجي لهذ الدراسة سوف يأخد هو الأخر حيزا وافرا في هذا العمل، الشيء الذي يجعل منه محاولة التأطير النظري للأزمة الذاتية للحركة الشيوعية ببلادنا في المرحلة الراهنة.

II. التناقضات داخل الحركة الشيوعية بالمغرب اليوم.

We insist on the need to examine the current reality of the communist movement in Morocco, but to give the Marxist value as a guide to revolutionary action and even undress from the secret of not having any idea of the seriousness of pages of bickering despicable and even disclose who justifies his inability and ignorance and idle claim childish that the Marxists today are exempt from answer to the question of the program, because the movement has responded to this issue at the stage of the seventies!!!

What are the normal and crisis nature of the stage went through the communist movement in Morocco? Tstdas certainly the answer to this question dealt with the substantive conditions that develop within the movement and as well as the conditions experienced by the self.

And without prosecution approach the subject from all its aspects, this work seeks to approach reality self-communist movement in Morocco, with more attention on identifying the central ring and key to the current crisis. As comrades will notice that the interest dimension Lhz systematic study takes a will is the other space abundant in this work, the thing that makes him try to theoretical framing of the crisis of self-communist movement in our country at the present stage.
II. Contradictions within the communist movement in Morocco today.

إن كل مرحلة و كل حالة من عملية تطور شيء ما هي محكومة بجملة من النتاقضات، بل نستطيع القول أنها محددة أساسا بتلك التناقضات بالذات. و لذلك كانت دراسة و فهم هذه الحالة أو تلك مرتبطة بدراسة و استيعاب مجمل التناقضات التي تحكمها و تحدد اتجاهات تطورها. إن تطور أي شيء هو محدد أساسا بصراع التناقضات. و هكذا فدراسة المرحلة الحالية التي تجتازها الحركة الشيوعية بالمغرب تعني أساسا دراسة هذه التناقضات.

إن تحديد المهام و الأولويات هو نفسه لا يعبر سوى عن المظهر السياسي و الخلاصة السياسية لدراسة التناقضات التي تحكم هذا الواقع أو ذاك. إن حاجتنا نحن كماركسيين إلى مثل هذه الدراسات إنما نابع من حاجة البروليتاريا إلى التعبير النظري عن واقع صراع الطبقات و تبيان مصالحها في النضال من أجل التحرر و تحرير الإنسانية من كل أشكال العبودية لذلك كانت “دراسة أوضاع التفاوت في التناقضات، دراسة التناقض الرئيسي و التناقضات الغير الرئيسية و الطرف الرئيسي و الغير الرئيسي للتناقض هي إحدى الطرق المهمة التي يقرر بها حزب سياسي ثوري، بصورة مضبوطة خططه الاستراتيجية و التكتيكية في الشئون السياسية و العسكرية، و هي دراسة من واجب جميع الشيوعيين أن يولوها الاهتمام” (ص 488). و كتطور أي حركة تحدد صيرورة تطور الحركة الشيوعية بالمغرب بالعديد من التناقضات يمكن أن نجملها في التناقضات التالية (و هنا لن نتناول كما سبق الإشارة إلى ذلك سوى الواقع الذاتي للحركة)

* 1. التناقض بين النظرية و الممارسة.

* 2. التناقض بين تقدم الحركة و انتعاشها و تخلف الأشكال التنظيمية القادرة على ضمان الخبرة و تثبيتها.

* 3. التناقض بين ضرورة العمل الثوري السري و حاجات و متطلبات العمل العلني.

* 4. التناقض بين متطلبات العمل الثوري ككل و التربية السياسية و الإيديولوجية السائدة وسط الأطر و المناضلين و المناضلات.
* 5. النتاقض بين مختلف المهام و بين وسائل الإنجاز و أساليب العمل.

Every stage and every state of the evolution of something that is governed by a host of Allantqdhat, but we can say that it is specific mainly those contradictions in particular. And therefore the study and understanding of this case or those related to study and absorb all the contradictions that are governed by and identify trends in their development. The development of any specific thing is basically a clash of contrasts. The study of phase and so the current going through the communist movement in Morocco means basically to study these contradictions.

The identification of tasks and priorities is the same as it's only appearance on the political and the political conclusion of the study of the contradictions that govern this reality or the other. That we need we Kmarksien to such studies but also stems from the need of the proletariat to the expression theory about the reality of class struggle and reflect their interests in the struggle for liberation and the liberation of humanity from all forms of slavery that had been "studying the situation of inequality in the contradictions, the study of the main contradiction and contradictions of others Home and the main party and the main non-contradiction is one of the important ways that decides the revolutionary political party, has set its strategic plans and tactics in the political and military affairs, and is the study of the duty of all Communists that Ioloha interest "(p. 488). Kttor and determine any movement process of the evolution of the communist movement in Morocco, many of the contradictions that can be summarized in the following contradictions (and will not address here, as already referred to the fact that only self-motion)
* 1. Contradiction between theory and practice.
* 2. The contrast between the progress of movement and recovery and fails to organizational forms capable of ensuring the experience and installed.
* 3. Contradiction between the need for revolutionary action and secret needs and requirements of public action.
* 4. The contradiction between the requirements of the revolutionary work as a whole and political education and ideological center of the prevailing frameworks and struggling and struggling.
* 5. Allantqd between the various tasks and the means of achievement and working methods.

No comments: